Ćwiczenia i sport w czasie odchudzania się

f2d7c0262060d24142101d7f519ebaa0Po co ćwiczyć?

Odpowiednia dieta to tylko część drogi do odchudzenia się. Drugą częścią jest ruch, ćwiczenia, sport. Właściwie dobrane ćwiczenia przyspieszą metabolizm i spalanie tłuszczu, przy okazji poprawią stan zdrowia i zminimalizują możliwość wystąpienia efektu jo-jo. Czasem są wręcz niezbędne, by pozbyć się opornego tłuszczu. 

Czy przy każdej diecie można ćwiczyć i uprawiać sport?

Nie, nie można, bowiem wszystko zależy od zastosowanej diety. Jeśli Twoja dieta jest restrykcyjna, nie dostarczasz organizmowi odpowiedniej ilości kalorii, to oczywiście nie możesz ćwiczyć. Co więcej, taka dieta jest szkodliwa. Nadmierny wysiłek fizyczny w takim przypadku, może nam przyprawić bólów i zawrotów głowy. Osłabienie organizmu często skutkuje sennością, rozdrażnieniem, a także omdleniami. Niedobory mogą być groźne dla naszego zdrowia i życia. 

Gdzie lepiej ćwiczyć: w domu czy na siłowni?

Nie ma reguły, najważniejsze jest, że będziesz ćwiczyć regularnie. A to czy będziesz to robić w domu czy na siłowni czy w studiu fitness jest sprawą drugorzędną. 

Czy wysiłek fizyczny wzmaga apetyt?

To nieprawda. Ćwiczenia, zwłaszcza wykonywane regularnie kilka razy w tygodniu, poprawiają tempo przemiany materii, a poprzez to sprzyjają walce z nadwagą. 

Czy trzeba ćwiczyć codziennie?

Nie, ważniejsza jest regularność. Poza tym możesz przemęczyć organizm i przestać w ogóle ćwiczyć.  

Czy trening musi być intensywny?

Takie treningi są dla zawodowych sportowców. Podczas intensywnego treningu spalasz mało kalorii, bo brak wystarczającej ilości tlenu powoduje, że Twoja ciało spala kalorie bardzo wolno. Tak więc ćwicz z głową! 

Czy jeśli mnie nic nie boli po ćwiczeniach to źle?

Nie. Ból to sygnał od organizmu, że dzieje się coś złego, więc jeśli ćwicząc poczujesz ból, to przestań ćwiczyć i sprawdź co się dzieje. Czym innym jest taki ból, a czym innym ewentualne zakwasy po ćwiczeniach u osób, które dopiero zaczynają lub ćwiczą rzadziej. 

Czy potrzebna mi jakaś pomoc?

Zarówno pomoc jak i motywacja przydadzą się wszystkim. Po to aby nie popełniać błędów i po to, aby ktoś Cię, w razie kryzysu, zmusił do kontynuowania ćwiczeń. Dzięki trenerowi, czy jakkolwiek taka osoba będzie się nazywała, osiągniesz maksymalne efekty.  

Czy można jeść przed ćwiczeniami?

Z pewnością nie można ćwiczyć będąc głodnym. Również niewskazany jest spożycie obfitego posiłku bezpośrednio przed treningiem. Zawsze jednak pamiętaj, że nie wolni Ci ćwiczyć będąc głodnym. To może się zakończyć nawet utratą przytomności. 

Czy ćwicząc mogę jeść więcej?

Nie, no jeśli decydujesz się na dietę, czyli dostarczanie organizmowi tyle kalorii ile potrzebuj, ale nie więcej, to ćwiczenia nie mogą być alibi dla objadania się. Diety polegają na tym, by jeść mniej, niż się faktycznie potrzebuje, tak by organizm korzystał z zapasów tłuszczu.

Ebook o odchudzaniu>>> 

Trener, coach, konsultant, mediator, pedagog, autor książek, kursów i szkoleń Przemysław Pufal

Warzywa w diecie

f2d7c0262060d24142101d7f519ebaa0Warzywa są zdrowe, tego twierdzenia nikt nie podważa. Ich jedzenie przez każdego, nie tylko osoby odchudzające się, jest nie tyle zalecane co wskazane.

Warto jednak wiedzieć czy warzywa, które kupujesz są zdrowe. No jak kto?! Warzywa mogę być niezdrowe?! Zwróć uwagę jednak na to, gdzie rosły sobie roślinki, które kupujesz. Mogą pochodzić od zaprzyjaźnionego rolnika, ale jeśli ten ma pole przy ruchliwej drodze, to te warzywa nafaszerowane są metalami ciężkimi, a te, jak wiadomo, są przyczyną alergii  i chorób nowotworowych. Tak więc nawet mrożonka może być zdrowsza od tak uprawianych roślin.

Warzywa można jeść bez ograniczeń

Dzieje się tak dlatego, że duża objętość i zawartość błonnika zawarta w warzywach oszukuje głód. A błonnik daje uczucie sytości i zapewnia regularną przemianę materii i ułatwia trawienie. Ponadto warzywa posiadają witaminy, składniki mineralne. A duża zawartość wody sprawia, że są niskokaloryczne.

Tak więc warzywa nie tylko są zdrowe, ale również pomogą Ci w walce z apetytem i kilogramami. 

Trener, coach, konsultant, mediator, pedagog, autor książek, kursów i szkoleń Przemysław Pufal

Czy makaron jest tuczący

f2d7c0262060d24142101d7f519ebaa0Czy makaron tuczy? Pierwsza i najczęstsza odpowiedź pada taka, że oczywiście. I jak to często bywa z wiedzą potoczną, jest to błędne przekonanie.

Wszystko zależy od tego z czym ten makaron zjadasz. Jeśli jest to wysokokaloryczny sos oparty na śmietanie, mące, to niestety takie danie będzie tuczące.

100 g suchego makaronu dostarcza aż 330 kcal, ale podczas gotowania wchłania on wodę i trzykrotnie zwiększa objętość. Ugotowana porcja 100 g to tylko 110 kcal. Sytość zapewnia nam zawarta w makaronie skrobia, którą nasz organizm przetwarza na glukozę. Makaron hamuje poczucie nienajedzenia i robi to tym wolniej, im mniej rozgotowany makaron jemy.

Makaron jest doskonałym źródłem składników spożywczych, takich jak skrobia, błonnik pokarmowy, witaminy, magnez i żelazo.

Makaron zmniejsza także apetyt na słodycze, bo jego  zjedzenie pozwala utrzymać w organizmie odpowiedni poziom cukru. 

Jaki makaron jeść

Najlepiej jeść makaron razowy i gotowany all dente, czyli nierozgotowany.

Możesz wybierać makaron z semoliny – mąki z pszenicy twardej – durum i najmniej przetworzony. Pszenica ta ma spore ilości białka, dzięki czemu w składzie makaronu nie muszą pojawiać się jajka.

Trener, coach, konsultant, mediator, pedagog, autor książek, kursów i szkoleń Przemysław Pufal