Nie jest miło usłyszeć coś złego, w naszym mniemaniu, o nas samych. Jest to nieprzyjemne, niekomfortowe, a czasami i wstydliwe. A jeśli już do tego doszło, można różnie zareagować.

Słysząc negatywny komunikat na własny temat możesz:

  1. Potraktować wiadomość w sposób bardzo osobisty, słysząc w niej tylko oskarżenie i krytykę.
  2. Zwalić winę na rozmówcę.
  3. Przemyśleć własne uczucia i potrzeby związane z tym tematem.
  4. Pomyśleć o uczuciach i potrzebach rozmówcy.

W pierwszym i drugim przypadku marnujesz okazję do dowiedzenia się czegoś na swój temat. Taki komunikat, nawet jeśli Cię zdenerwował, nie powinien być odbierany tylko i wyłącznie jak oskarżenie i krytyka. Pod tym komunikatem, być może przekazanym przez kogoś nieumiejętnie, jest coś więcej, ale jeśli potraktujesz go tylko jako okazję do zdenerwowania się, niczego się o sobie nie nauczysz. Możesz również, jak w drugim przypadku, zwalić całą winę na rozmówcę, zacząć go oskarżać, a być może też wracać do jakichś zdarzeń i słów z przeszłości i zakończyć wszystko kłótnią. To jest bardzo łatwe: odbić piłeczkę, zrzucić winę na kogoś innego i umyć ręce. Tyle, że to w żaden sposób Cię nie rozwija, a także niszczy między wami relacje.

 Nikt nie lubi słuchać przykrych słów na własny temat, ale miarą dojrzałości jest sposób, w jaki sobie z tym poradzisz.

Trzeci i czwarty punkt mówią o tym, co robi myślący i dojrzały człowiek, gdy usłyszy negatywny przekaz na temat swojej osoby. Słysząc coś, co ci się nie podoba, możesz przemyśleć to w kontekście własnych uczuć i potrzeb. Dlaczego ten komunikat tak cię zdenerwował? Jakie są źródła zachowania o którym mowa? Czy twoje zachowania i słowa nie są przyczyną takiego, a nie innego postrzegania ciebie przez ludzi? Czy ta druga osoba ma rację? A jeśli tak, to co możesz zmienić? Zastanów się także nad tym, dlaczego ktoś posunął się do mówienia w taki sposób o tobie? Czy miał inne wyjście? A może próbował już wcześniej, a ty zachowywałeś się według schematu pierwszego lub drugiego?

Próbuj panować nad swoimi emocjami, gdy słyszysz negatywny komunikat na swój temat. To może być okazja do nauczenia się czegoś o sobie, rozwoju, polepszenia stosunków z innymi. Wystarczy tylko chcieć!

 

  ZOBACZ: Dogadaj się! Kurs skutecznej komunikacji

Trener, coach, konsultant, mediator, pedagog, autor książek, kursów i szkoleń Przemysław Pufal

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge